Nutarėme su www.socdarbas.lt skaitytojais ir sekėjais pasidalinti pagrindiniais akcentais iš naujojo Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo, kurie gali būti svarbūs socialiniams darbuotojams ir kitiems darbuotojams, kurie dirba biudžetinėse socialinių paslaugų įstaigose. Nes kaip rodo verdančios diskusijos tiek viešosiose erdvėse, tiek mažesniuose rateliuose, nauja tvarka įnešė daug neaiškumo ir papildomo streso. Tačiau peržiūrėjus įstatymą susidaro įspūdis, kad jis iš esmės duoda daug laisvės ir galimybių didinti darbuotojų darbo užmokesčius. Bet žinoma, viskas labai priklauso nuo teisės akto taikymo įstaigose. Todėl dalinamės pagrindiniais pastebėjimais, kad visi galėtume apginti savo teises ir gauti darbo užmokestį, kuris priklauso pagal įstatymą:
- įstatymas taikomas valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų, finansuojamų iš valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir kitų valstybės įsteigtų pinigų fondų lėšų, darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis;
- darbuotojų pareigybės suskirstytos į 4 lygius (A, B, C, D) pagal būtiną išsilavinimą toms pareigoms užimti: vadovai ir jų pavaduotojai socialiniams, struktūrinių padalinių vadovai socialiniams reikalams, jų pavaduotojai socialiniams reikalams, socialiniai darbuotojai priskiriami A lygiui; individualios priežiūros personalas priskirtinas C lygiui;
- darbuotojų darbo užmokestis sudaromas iš kintamosios ir pastoviosios dalies (ji bus skaičiuojama nuo 2018 m. ir priklausys nuo praėjusių metų veiklos vertinimo pagal darbuotojams nustatytas metines užduotis, siektinus rezultatus ir jų vertinimo rodiklius) bei gali būti mokamos priemokos;
- nustatant socialinių darbuotojų pareiginės algos pastoviąją dalį, turi būti atsižvelgta į tai, ar jie turi atestacinę kategoriją, ir jeigu atestacinė kategorija yra suteikta, atitinkamai turi būti didinamas pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientą. Kitaip tariant darbo apmokėjimo sistemoje turi būti numatyti konkretūs dydžiai, kuriais bus didinamas pastoviosios dalies koeficientas socialiniams darbuotojams, kurie turi atestacines kategorijas. Konkretūs didinimo dydžiai dėl atestacinių kategorijų nustatomi darbo apmokėjimo sistemose, kurias tvirtina įstaigų vadovai. Prieš nustatant darbo apmokėjimo sistemą, turi būti įvykdytos darbuotojų informavimo ir konsultavimo procedūros;
- nustatant pastoviosios dalies koeficientą įvertinama darbuotojo turima profesinė patirtis, kuri apskaičiuojama sumuojant laikotarpius, kai buvo dirbamas analogiškas pareigybės aprašyme nustatytas darbas arba vykdomos analogiškos funkcijos. Tai reiškia, kad skaičiuojant turimą darbo patirtį, skaičiuojama ne tik toje įstaigoje dirbtas laikas;
- 2017 m. yra tarsi pereinamieji iki kol bus pradėta skaičiuoti kintamoji darbo užmokesčio dalis, todėl šiais metais darbo užmokestis negali būti mažesnis nei, kad darbuotojai gavo 2016 m.
Naujasis įstatymas nėra taikomas NVO ir VšĮ, bet šios įstaigos gali pasinaudoti įstatyme numatytais dydžiais, t.y. apskaičiuojant darbo užmokesčio dydžius, gali vadovautis įstatyme numatytais dydžiais ir kitomis nuostatomis.
Naudingos nuorodos:
Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymas
www.socdarbas.lt komanda